torsdag 20 mars 2014

Nalle Puh Cupcakes

Dessa cupcakes gjorde jag för att fira vår dotter och hennes lilla kompis 6 månaders dag, Nalle Puh Cupcakes fyllda med björnbär- och blåbärsmousse. Söta och smaskiga blev de!



När jag gör mina olika cupcakes brukar jag utgå från muffinsreceptet nedan från Leila Lindholm och sedan utifrån vad jag vill ha för smak eller färg på muffinsen byter jag ut ingredienser.

Muffins
 
3 ekologiska ägg
2 1/2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
100 g smör
1 dl mjölk
3 1 /2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 krm salt

1. Sätt ugnen på 175 grader varmluft.

2. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och ordentligt pösigt.

3. Smält smöret, häll i mjölken och låt det svalna av lite och blanda det därefter med äggsmeten.

4. Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och vänd försiktigt ner det i smeten. 

5. Placera ut pappersformar i en muffinsplåt och fyll formarna till 2/3 med smet, fyller man formen mer så reser sig muffinsen över kanten på formen och de blir svårare att dekorera.

6. Grädda mitt i ugnen i ca 15 minuter. Låt svalna på ett galler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar