tisdag 1 april 2014

Renshaw sockerpasta

På uppmaning kommer här ett blogginlägg om Renshaw sockerpasta som jag använder till tårtor och cupcakes. Jag har täckt två tårtor och tre olika sorters cupcakes samt gjort mängder av dekorationer med den.



Mitt åsikt är att den är den absolut lättaste sockerpastan att knåda och få mjuk den har inte alls den hårdhet som tex. Bakels och Ballinas sockerpasta har, den sparar helt enkelt händer, fingar och axlar om man jobbar mycket i sockerpasta. På uppsidan är också att den är helt allergen fri (ingen laktos, gluten eller gelatin, fungerar till veganer) och finns i många färger till ett bra pris om man inte vill stå och färga in själv.

Smaken är ingen alls, smakar inte så mycket överhuvudtaget inte alls så söt som andra sockerpastor, men självklart smakar den socker. Personligen så tycker jag att det ibland passar väldigt bra, som när jag gjorde after eight cupcakesen då smaken på fyllningen kom fram väldigt tydligt. Jag tycker också om deras choklad sockerpasta för den smakar verkligen som hemkokt chokladfudge, gillar att täcka med den och ha en syrligare bärfyllning i. 

På plussidan är att också att du inte behöver spackla tårtan om det är grädde, kolakräm eller chokladfluff som fyllning och det som kommer mot insidan av sockerpastan eller att man kan spackla med grädde istället för smörkräm om man vill utan att tårtan "svettas"/ får vattenpärlor på sig. Dock "svettas" tårtan efter ca 1 1/2 dygn om bärmousse ligger an mot insidan av sockerpastan.

På minussidan är att jag tycker att deras färgade pastor är något torra från början och kan ha en tendens till att smula medans den vita sockerpastan är något kladdig och kan behöva lite extra florsocker vid utkavling, men kanske är mest tillfälligheter att jag fått sådana paket.

I de fall jag behöver täcka tårtor i något allergen fritt kommer jag fortsätta med Renshaw men i övrigt använda marsipan då jag tycker att det är godare, dekorationer gör jag dock fortsättningsvis även i sockerpasta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar