tisdag 18 mars 2014

Frukt och nötbröd på Turkisk yoghurt

Ett eget komponerat recept som jag verkligen rekommenderar att prova! Brödet blir väldigt saftigt, gott och känns färskt i flera dagar, dessutom är det ett bröd utan jäst och behöver därför inte någon jästid.



Frukt och nötbröd på Turkisk yoghurt

4,5 dl Turkisk yoghurt
1/2 dl gräddfil 
1/2 dl mörk bröd sirap
1 ägg

1 dl havregryn
1 dl boveteflingor
2 1/2 dl grovt rågmjöl
1 1/2 tsk salt
1 dl linfrön
3 dl dinkelmjöl
1/2 dl russin
1/2 dl tranbär
1 1/2 tsk bakbulver
1 1/2 tsk birkarbonat
Lite grovt hackade favorit nötter/mandlar

1. Sätt ugnen på 200 grader, varmluft.

2. Rör ihop alla blöta ingredienser i en stor skål som rymmer även de torra.

3. Rör ihop de torra ingredienserna i en separat skål, blanda väl.

4. Häll ner de torra i skålen med blöta ingredienser och rör samman till en kletig smet.

5. Bred ut smeten i en brödform klädd med bakplåtspapper som går upp på sidorna. Garnera brödet med havreflingoe, solrosfrön, nötter eller något annat du tycker passar.

6. Grädda brödet i ugnen längst ner i ca 20 min, när brödet fått färg, sänk sedan temperaturen till 175 grader och grädda i ytterligare ca 20 min.

Detta recept räckte för mig till två smala brödformar (26 x 10 cm). Har man en stor brödform kan brödet gräddas i 200 g i 40-45 min. Titta till det då och då, börjar det få för mycket färg kan du sänka temperaturen enligt ovan eller lägg folie över.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar